عنوان : تاریخچه بازی های ویدیوئی (قسمت اول)
بازی های ویدیوئی ، امروزه به یکی از 5 سرگرمی پرطرفدار دنیا تبدیل شده است و صنعت گیم ، سومین صنعت درآمد زای جهان محسوب می شود.
در این میان، بازی سازان بزرگ با تعامل و همکاری با توزیع کنندگان، محصولات و دستاورد های خود را در جهان عرضه می نمایند.
آنچه امروز به عنوان بازی های ویدیویی شناخته می شود؛ حاصل چندین دهه تلاش و ممارست افراد و گروه های مختلفی است که رویاهای بزرگی در سر داشتند.
این بازی ها همچون سایر جنبه های تکنولوژی شروعی کم فروغ داشتند؛ مسیری پر فراز و نشیب را پیمودند و امروزه پیوسته درگیر رشد و توسعه هستند.
تاریخچه بازی های ویدیوئی :
با گذشت بیش از 7 دهه از آغاز فعالیت ساخت بازی های ویدیوئی ، به جرئت میتوان گفت هیچکس گمان نمی کرد روزی این صنعت تا این حد رشد کند و بتواند جمعیت بسیاری را به سمت خود جذب نماید.
در آغاز راه ، بازی های ویدیویی توسط ابر کامپیوتر های اولیه ساخته می شد که بین سالهای 1950 تا 1970 وجود داشتند.
با پیشرفت این صنعت و اختراع سیستم های کوچک خانگی و اداری ، صنعت ویدیو گیم ، رنگ و بوی جدیدی گرفت و مخاطبان خود را پیدا کرد.
در آن زمان هنوز ژانر های مختلف بازی به شکل امروزی پدید نیامده بود و تعداد زیادی از بازی سازان ماه ها و حتی سالها ، زمان ، ایده و نظرات خود را به اشتراک می گذاشتند تا بتوانند یک اثرِ به یاد ماندنی و سرگرم کننده خلق کنند.
نخستین جرقه های تحول :
Cathode Ray Tube Amusement Device نامی است که بر روی اولین بازی تحت نمایشگر گذاشته شده است.
سر و کله ی این بازی نخستین بار در سال 1947 به صورت صامت و تک رنگ پیدا شد.
در حال حاضر هیچ نسخه یا پلتفرم خاصی از این دستاورد در دسترس نیست و تنها اطلاعاتی که در بخش ثبت اختراع آن به جا مانده نشان دهنده ی قابلیت های Cathode Ray Tube Amusement Device می باشد.
این دستگاه دارای یک صفحه نمایش کوچک با عملکرد مکانیکی بوده که بازیکن باید به کمک دستگیره های اطراف ، موشک خود را کنترل و به سمت هدف پرتاب می کرد.
اگرچه در ساخت آن از هیچگونه برنامه نویسی و یا گرافیکِ خاصی استفاده نشده اما این اختراع زمینه ساز ایجاد بازی های کامپیوتری آینده شد.
یقینا دنیای ویدیو گیم همیشه مدیونِ توماس گلد اسمیت و همکارش استل ری من است.
ورود هوش مصنوعی :
5 سال بعد یعنی در سال 1952 الکساندر سندی ، توانست به کمک هوش مصنوعی ، یک بازی تحت کامپیوتر به نام OXO بسازد.
استفاده از هوش مصنوعی در یک بازی به این معناست که بازیکن میتواند با سیستم کامپیوتری خود بازی کند.
OXO در پلتفرم کامپیوتر EDSAC عرضه شد که همانند بازی قبلی صامت و تک رنگ بود.
از این بازی می توان به عنوان نخستین نمونه ی مجهز به رابط گرافیکی و بهره مند از هوش مصنوعی نام برد.
به فاصله ی دوسال ، بازی دیگری به نام Pool منتشر شد که قابلیت به روز رسانی همزمان گرافیک را داشت و تحت پلتفرم کامپیوتر MIDSAC ساخته شد بود.
Pool شبیه سازی از یک زمین بیلیارد بود که توپ ها در آن به طور پیوسته در حال حرکت بودند و بازیکن می توانست به وسیله ی چوب بیلیارد آنها را به سمت هدف هدایت کند.
از آنجایی قدرت پردازش سیستم های قدیمی بسیار پایین بود؛ گوشه های تصویر و سوراخ های میز بیلیارد نمایش داده نمی شد و بازی سازان مجبور بودند بخش هایی از تصویر را با دست طراحی کرده و روی لامپ تصویر خود بچسبانند.
منبع : https://www.zoomg.ir/2019/9/11/308468/ultimate-history-of-video-game-part-one/